W Poznaniu odbyły się kolejne, ósme już warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). W sumie zaplanowanych zostało 16 spotkań z ekspertami i naukowcami, które przyczynią się do opracowania spójnego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 roku. Projekt ZSK na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują wspólnie Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
Celem warsztatu, podczas którego na zaproszenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego spotkali się eksperci i naukowcy, którzy na co dzień specjalizują się w tematyce transportu, inwestycji, turystyki, planowania przestrzennego i urbanistyki, było wskazanie preferowanych kierunków rozbudowy połączeń kolejowych – zarówno w ujęciu transgranicznym, ogólnopolskim, jak i regionalnym.
– Dla CPK kluczowa jest w tej chwili budowa kolejowego „Y”, który połączy nową linią KDP Poznań m. in. z Warszawa, Łodzią i Wrocławiem. Kwestią otwartą są jednak kolejne inwestycje, ich kształt i priorytet realizacyjny, na czym skupiamy się w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Chcemy stworzyć taką infrastrukturę, z której korzystanie będzie wygodniejszą, bezpieczniejszą i przede wszystkim szybszą opcją niż połączenia drogowe oraz tańszą niż przelot samolotem. Jednocześnie ta nowa infrastruktura ma być spójna z istniejącymi i modernizowanymi liniami kolejowymi oraz służyć wszystkim mieszkańcom województwa wielkopolskiego, również miejscowościom takim jak Kalisz czy Nowe Miasto nad Wartą – powiedział Paweł Pokora, wicedyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK.
Znaczenie rozwoju kolei i projektu ZSK podkreślał Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego: – Cieszę się, że udało nam się zebrać na warsztatach w Poznaniu tak merytoryczne grono ekspertów transportowców, przedstawicieli samorządów i naukowców. Dzisiejsze prace warsztatowe ZSK wpłyną nie tylko na plany budowy i modernizacji nowych linii kolejowych w województwie wielkopolskim, ale też pozwolą powiązać je spójne w ciągi komunikacyjne na terenie całego kraju.
W warsztacie ZSK w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu uczestniczyli m. in. samorządowcy i społecznicy z Piły, Kalisza i Ostrowa Wielopolskiego, przedstawiciele Urzędu Miasta Poznań, Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów, Zarządu Dróg Wojewódzkich, przewoźnika kolejowego Polregio oraz naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Politechniki Poznańskiej.
Podczas warsztatu można było usłyszeć, jak planowanie nowych i modernizacje istniejących linii kolejowych, za które odpowiadają PKP PLK, może wpłynąć na wskazywane przez uczestników spotkania kierunki realizacji kolejnych inwestycji kolejowych w regionie wielkopolskim.
– Kolejne owocne warsztaty za nami. Jednym z tematów stały się połączenia transgraniczne. Czechy, Góry Opawskie, Głuchołazy – to przykłady zapomnianych kierunków, na które istnieje wyraźne zapotrzebowanie i na nie powinniśmy reagować. Warsztaty koncentrowały się również na elektryfikacji linii kolejowych w województwie opolskim, której znaczenie jest nie do przecenienia zarówno dla transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Proces ten będzie miał kluczowy wpływ na rozwój połączeń aglomeracyjnych, szczególnie tych łączących miasta pełniące funkcję generatorów ruchu – Nysę i Kluczbork z Opolem oraz dalej z Wrocławiem czy Katowicami. Istotne tak dla regionu, jak i całego kraju jest długoterminowe podejście do planowanych inwestycji kolejowych – tylko dzięki strategicznemu podejściu możliwe są spójność infrastruktury, poprawienie dostępności regionu i dynamiczny rozwój gospodarczy – podsumowuje Paweł Pleśniar, Pełnomocnik Zarządu PKP PLK ds. planowania, rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.
Uczestnicy spotkania podkreślali konieczność usprawniania połączeń kolejowych z Warszawą, Wrocławiem, Gdańskiem i Koszalinem, a w kontekście transgranicznym Niemcami i stolicą Czech. Wśród najważniejszych kierunków w wymianie cargo wskazywano Trójmiasto, Szczecin, Warszawę i Katowice.
Wielkopolskie warsztaty ZSK to dokładnie półmetek ogólnopolskich spotkań CPK, PKP PLK i IRMiRu, których celem jest wypracowanie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Po zakończeniu fazy warsztatowo-konsultacyjnej we wszystkich 16 województwach rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe, które doprowadzą do stworzenia kompleksowej koncepcji ZSK.
To właśnie ona określi kierunki rozwoju sieci w ujęciu międzyregionalnych połączeń kolejowych z podziałem na zadania, które będą realizowały spółki CPK i PKP PLK po 2035 r. Założenia ZSK będą opierały się również na narzędziach analitycznych CPK, takich jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy. Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.
Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Wynik tych prac będzie stanowić podstawę rozporządzenia Rady Ministrów, które wyznaczy kolejowe priorytety inwestycyjne po 2035 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.