Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
21-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

W Poznaniu odbyły się kolejne, ósme już warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). W sumie zaplanowanych zostało 16 spotkań z ekspertami i naukowcami, które przyczynią się do opracowania spójnego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 roku. Projekt ZSK na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują wspólnie Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Celem warsztatu, podczas którego na zaproszenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego spotkali się eksperci i naukowcy, którzy na co dzień specjalizują się w tematyce transportu, inwestycji, turystyki, planowania przestrzennego i urbanistyki, było wskazanie preferowanych kierunków rozbudowy połączeń kolejowych – zarówno w ujęciu transgranicznym, ogólnopolskim, jak i regionalnym.

– Dla CPK kluczowa jest w tej chwili budowa kolejowego „Y”, który połączy nową linią KDP Poznań m. in. z Warszawa, Łodzią i Wrocławiem. Kwestią otwartą są jednak kolejne inwestycje, ich kształt i priorytet realizacyjny, na czym skupiamy się w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Chcemy stworzyć taką infrastrukturę, z której korzystanie będzie wygodniejszą, bezpieczniejszą i przede wszystkim szybszą opcją niż połączenia drogowe oraz tańszą niż przelot samolotem. Jednocześnie ta nowa infrastruktura ma być spójna z istniejącymi i modernizowanymi liniami kolejowymi oraz służyć wszystkim mieszkańcom województwa wielkopolskiego, również miejscowościom takim jak Kalisz czy Nowe Miasto nad Wartą – powiedział Paweł Pokora, wicedyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK. 

Znaczenie rozwoju kolei i projektu ZSK podkreślał Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego:  – Cieszę się, że udało nam się zebrać na warsztatach w Poznaniu tak merytoryczne grono ekspertów transportowców, przedstawicieli samorządów i naukowców. Dzisiejsze prace warsztatowe ZSK wpłyną nie tylko na plany budowy i modernizacji nowych linii kolejowych w województwie wielkopolskim, ale też pozwolą powiązać je spójne w ciągi komunikacyjne na terenie całego kraju.

W warsztacie ZSK w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu uczestniczyli m. in. samorządowcy i społecznicy z Piły, Kalisza i Ostrowa Wielopolskiego, przedstawiciele Urzędu Miasta Poznań, Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów, Zarządu Dróg Wojewódzkich, przewoźnika kolejowego Polregio oraz naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Politechniki Poznańskiej.

Podczas warsztatu można było usłyszeć, jak planowanie nowych i modernizacje istniejących linii kolejowych, za które odpowiadają PKP PLK, może wpłynąć na wskazywane przez uczestników spotkania kierunki realizacji kolejnych inwestycji kolejowych w regionie wielkopolskim.

– Kolejne owocne warsztaty za nami. Jednym z tematów stały się połączenia transgraniczne. Czechy, Góry Opawskie, Głuchołazy – to przykłady zapomnianych kierunków, na które istnieje wyraźne zapotrzebowanie i na nie powinniśmy reagować. Warsztaty koncentrowały się również na elektryfikacji linii kolejowych w województwie opolskim, której znaczenie jest nie do przecenienia zarówno dla transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Proces ten będzie miał kluczowy wpływ na rozwój połączeń aglomeracyjnych, szczególnie tych łączących miasta pełniące funkcję generatorów ruchu – Nysę i Kluczbork z Opolem oraz dalej z Wrocławiem czy Katowicami. Istotne tak dla regionu, jak i całego kraju jest długoterminowe podejście do planowanych inwestycji kolejowych – tylko dzięki strategicznemu podejściu możliwe są spójność infrastruktury, poprawienie dostępności regionu i dynamiczny rozwój gospodarczy – podsumowuje Paweł Pleśniar, Pełnomocnik Zarządu PKP PLK ds. planowania, rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Uczestnicy spotkania podkreślali konieczność usprawniania połączeń kolejowych z Warszawą, Wrocławiem, Gdańskiem i Koszalinem, a w kontekście transgranicznym Niemcami i stolicą Czech. Wśród najważniejszych kierunków w wymianie cargo wskazywano Trójmiasto, Szczecin, Warszawę i Katowice.

Wielkopolskie warsztaty ZSK to dokładnie półmetek ogólnopolskich spotkań CPK, PKP PLK i IRMiRu, których celem jest wypracowanie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Po zakończeniu fazy warsztatowo-konsultacyjnej we wszystkich 16 województwach rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe, które doprowadzą do stworzenia kompleksowej koncepcji ZSK.

To właśnie ona określi kierunki rozwoju sieci w ujęciu międzyregionalnych połączeń kolejowych z podziałem na zadania, które będą realizowały spółki CPK i PKP PLK po 2035 r. Założenia ZSK będą opierały się również na narzędziach analitycznych CPK, takich jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy. Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców. 

Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Wynik tych prac będzie stanowić podstawę rozporządzenia Rady Ministrów, które wyznaczy kolejowe priorytety inwestycyjne po 2035 roku. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych

Pasażer

CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych

Kasper Fiszer 17 lutego 2025

CPK wybiera doradcę tworzenia poolu taborowego

Tabor i technika

CPK wybiera doradcę tworzenia poolu taborowego

Centralny Port Komunikacyjny 13 lutego 2025

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Prawo i polityka

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Roman Czubiński 13 lutego 2025

Zobacz również:

Jest przetarg na rewitalizację Wiedenki w Zagłębiu Dąbrowskim

Infrastruktura

Startują przetargi na rewitalizację fragmentów Nadodrzanki

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych

Pasażer

CPK bez mazowieckich pociągów regionalnych

Kasper Fiszer 17 lutego 2025

CPK wybiera doradcę tworzenia poolu taborowego

Tabor i technika

CPK wybiera doradcę tworzenia poolu taborowego

Centralny Port Komunikacyjny 13 lutego 2025

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Prawo i polityka

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Roman Czubiński 13 lutego 2025

Zobacz również:

Jest przetarg na rewitalizację Wiedenki w Zagłębiu Dąbrowskim

Infrastruktura

Startują przetargi na rewitalizację fragmentów Nadodrzanki

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5